Het kouder wordende weer staat voor de deur en de knetterende kleding kunnen we alweer voelen. Ondanks dit, vind ik de herfst altijd wel een romantische maand. Lekker door het bos wandelen en vervolgens met een warme choco bij de verwarming.

Helaas gaat ons haar niet zo goed op dit seizoen en hebben we vaak last van statisch en\of droog haar of zelfs haaruitval.  Een grote horrorshow als je het mij vraagt. Daarom geven wij voor een aantal handige tips die de mindere kant van de herfst doen verlichten.

Droog haar 
Wat is er eigenlijk aan de hand met je haar als het droog is? Nou dat zal ik je even uitleggen. Bij droog haar is er sprake van vochttekort en een gebrek aan talgvet. Vaak merk je bij droog haar dat het anders aan gaat voelen en dat het er soms ook anders uitziet. Je kunt hierbij denken aan gespleten haarpunten, statisch haar, haar dat snel afbreekt, haar dat er dof uitziet en heel erg klit.

Heel vervelend natuurlijk, daarom hebben wij de grootste do’s en don’ts voor je uitgezocht.

Don’ts

  • Föhnen en stylingtools: De warmte die vrijkomt bij het gebruiken van föhns en stylingtools zorgen ervoor dat je haar droog wordt en gaat pluizen. Daarom is het extreem belangrijk dat je voor het gebruik van dit soort tools je haar voorbehandeld met hittebeschermers of serums.
  • Haarproducten met alcohol: We weten allemaal wel wat alcohol met je lichaam doet… Precies! Het droogt uit. Dit doet het dus ook met ons haar. Gelukkig zijn niet alle soorten alcohol schadelijk voor je haar. Behenyl alcohol, Cetearyl alcohol, Stearyl alcohol, Cetyl alcohol, Lauryl alcohol en Myristyl alcohol drogen je haar dus niet uit en kan je zonder problemen gebruiken.
  • Chemische behandelingen: Verven is niet de beste behandeling die je haar maar kan wensen, dat weten we allemaal wel. Maar wat kan je doen om toch je haar bij te werken en er het beste van te maken? Zorg dat er Olaplex of Fibreplex wordt gebruikt tijdens het verven zelf en erna. Deze producten zorgen ervoor dat je haar sterker en gezonder wordt, maar ook dat je kleur langer mooi blijft. Gebruik na de behandeling ook altijd de juiste shampoo en conditioner die deze eigenschappen voortzetten.
  • Zon, zee en chloor: Het zee- en zwembadwater kunnen we in de zomermaanden niet wegdenken. Heel erg leuk natuurlijk al die verkoeling en waterpret, maar het is niet zo’n pretje voor je haar. Het zout en chloor zijn agressief voor de natuurlijke beschermlaag van je haar. Ga je het water in? Gebruik van tevoren een beschermende spray zodat je haar niet droog wordt en doe dan ook nog even een leuke staart of knot in.

Do’s

  • Gebruik haarmaskers: Met een haarmasker ga je dieper in op het voeden van het haar. Dit is vaak ideaal voor haar dat extreem beschadigd is of voor droog haar dat eens per week wel wat extra voeding kan gebruiken. Ga desnoods met een haarmasker slapen. Hierdoor heeft je haar extra de tijd om het op te nemen.
  • Haar uitspoelen met lauw of koud water: Wij raden je aan om na het gebruik van alle verzorgende producten, je haar uit te spoelen met lauw of koud water. Hier gaat je haar namelijk extra van glanzen. Door het lauwe/koude water sluiten de haarschubben zich, waardoor de voeding en het vocht worden ingesloten. In het begin zal het een beetje wennen zijn, een koude straal in plaats van een warme. Maar he… Als het werkt!
  • Natuurlijk drogen: We hebben het net natuurlijk al even gehad over de negatieve effecten van je haar föhnen. Daarom zijn wij echte voorstanders van je haar op een natuurlijke manier te laten drogen. Oftewel “aan de lucht”. Zo zal het gelijk een stuk minder pluizig worden, alleen zal het wel wat langer gaan duren voordat het droog is. 
  • Voedingssupplementen met zink: Als extra ondersteuning van het lichaam en de gezondheid, gebruiken wij met zijn allen massaal voedingssupplementen om extra vitamines en mineralen binnen te krijgen. Heel goed natuurlijk, deze hebben we ook hard nodig! Voor het bevorderen van je haargroei, de groei van je nagels en een extra boost voor je huid, heb je zink nodig. In de meeste supplementen zit zink, maar je hebt ook supplementen die speciaal hierop gefocust zijn en een hogere concentratie bevatten. 


Bron: Pexels.com

Statisch haar
Jammer maar waar… In de herfst/winter heb je vaker last van statisch haar. De luchtvochtigheid is in deze seizoenen een stuk lager, waardoor de elektriciteit makkelijker in je haar achterblijft. Door het kouder worden de weer en de droge lucht, droogt je haar uit en laat dit nu net goede voeding zijn voor de welbekende statische lading. Uiteraard hebben wij hier ook een paar mooie tips voor.

Don’ts

  • Draag geen synthetische kleding: Synthetische stoffen zijn van zichzelf al ontzettend statisch. Hiermee gooi je eigenlijk olie op het vuur en ga je alleen nog maar meer lopen knetteren en kleven. Dus allemaal even goed op het labeltje kijken.
  • Was niet iedere dag je haar: Je haar iedere dag wassen, is sowieso ook geen goed idee als je geen statisch haar wilt. Hiermee verwijder je het laagje olie dat je hoofdhuid produceert om je hoofdhuid en je haar beschermt tegen invloeden van buitenaf. Zonder dit beschermlaagje is de kans groot dat je haar droger wordt en ook vatbaarder wordt voor elektrische lading. Laat daarom te veel shampoo en droogshampoo gebruik achterwege, dit verwijdert het olielaagje nog sneller.

Do’s 

  • Kam je haar door met haarlak: Spray een beetje haarlak op je borstel en kam dit door je haar heen. Dit zorgt ervoor dat de kleine haartjes die altijd gaan knetteren en plakken om zijn plek blijven zitten. Hiernaast is het ook handig om een haarbostel met varkenshaar te gebruiken, in plaats van een bostel met metalen of plastic pinnen. Deze laden als het ware de elektriciteit in je haar weer op.
  • Werk met vocht inbrengende en voedende producten: Zorg dat je vooral in de koudere seizoenen je haar goed verzorgt met een hydraterende en voedende shampoo en conditioner. Deze producten herstellen perfect de vochtbalans en voeden je droge haar, ook maken ze je haar glad, zacht en makkelijk doorkambaar.
  • Haarolie: Een druppeltje haarolie kan echt een ‘life saver’ zijn als het aankomt op statisch haar! Dit soort producten leggen een laagje om je haar, waardoor het een stuk minder droog en minder vatbaar wordt voor statisch geladenheid. Doe een klein beetje olie op je hand en verdeel het over je haar, maar blijf uit de buurt van je haaraanzet. Deze kan vet gaan ogen en dat willen we natuurlijk niet.
  • Wasverzachter: Misschien een beetje een gekke oplossing in dit rijtje, maar het schijnt echt te helpen om je kleding te wassen met wasverzachter. Ik zeg… Hup naar die wasmachine en het uitproberen!

Bron: pexels.com


Haaruitval

Een van onze grootste nachtmerries… Haaruitval. Maar wanneer heb je dit nu echt? Normaal gesproken verliezen wij zo een 60 tot 150 haren per dag, dus don’t worry! Als je lang haar hebt kan dit er heftiger uitzien dan dat het in werkelijkheid is. Bij kort haar is het een heel ander verhaal, daar kan het zelfs niet opvallen en merk je het pas als het langer aan de gang is.

Haaruitval kan verschillende oorzaken hebben zoals; afvallen, koorts, stress, ijzer te kort, medicatie gebruik of zelfs door ziektes als een te snel of te langzaam werkende schildklier. De effecten van bijvoorbeeld afvallen, ziektes of stress kan zich ook pas na diverse weken uiten. Wij hebben een paar handige do’s en don’ts voor je op een rijtje gezet, die haar zullen ondersteunen in het herstel.

Don’ts

  • Chemische behandelingen: Laat je haar vooral niet te vaak kleuren, permanenten of föhnen bij de kapper als je eenmaal haaruitval hebt geconstateerd bij jezelf. Deze behandelingen beschadigen de eiwitstructuur van je haar, waardoor de haarschachten verzwakken en zelfs kunnen leiden tot haarbreuk wat sterk lijkt op haaruitval.
  • Rustig aan met vitamine A: Vitamines hebben wij over het algemeen nodig ter ondersteuning van onze gezondheid, maar te veel vitamine A kan het lichaam niet opnemen. Het kan zelfs leiden tot, ja hoor, haaruitval, droge mond, hoofdpijn, spierpijn, misselijkheid en een schilferige huid. Iets wat we allemaal niet willen. Even opletten dus!

Do’s

  • Voorkom ijzer te kort: Een te laag ijzergehalte in je lichaam kan leiden tot haarbreuk en zelfs haaruitval. Zorg er dus voor dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. Met voeding alleen is er ook al een hoop te winnen. Je kan bijvoorbeeld de volgende voedingsmiddelen extra eten; vlees, vis, lever, graanproducten, appelstroop, peulvruchten, groente, fruit, noten en zaden.
  • Neem extra vitamine B, C en Zink: Vitamine B is goed voor je haar. Het zorgt ervoor dat je haar goed groeit, maar het herstelt ook beschadigd haar en beschermt tegen het broos worden. Vitamine C werkt enorm goed als antioxidant en heb je nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het zorgt ervoor dat je weerstand op peil blijft. Voor de opbouw van eiwitten heb je Zink nodig, maar dat is niet het enige. Het zorgt ook voor de groei en vernieuwing van weefsel, de stofwisseling en een goede werking van het afweer- en immuunsysteem.
  • Gebruik ondersteunende verzorgingsproducten: Wij raden producten aan die nieuwe haargroei stimuleren, de doorbloeding van je hoofdhuid activeert, maar ook de hoofdhuid zuivert en ontgift. Zelf ben ik erg fan van de Mediceuticals Restoration Therapy lijn. Uit ervaring weet ik dat dit merk doet, wat het beloofd. Je kunt overigens ook uitstekend terecht bij Nioxin.
  • Regelmatig je haar laten knippen: Laat je haar regelmatig knippen of laat het iets korter knippen als je langer haar hebt. Zo blijft je haar er voller en gezonder uitzien.
  • Ontstressen: Als laatste maar niet geheel onbelangrijk. Heb je een stressvolle tijd achter de rug? Neem even de tijd voor je zelf om tot rust te komen. Dit kan je doen door te gaan sporten, lezen, wandelen, koken of zelf door lekker met vrienden af te spreken. Oftewel even meer genieten… Je hebt het verdient!

bron: pexels.com


Mochten de klachten na een week of 6 nog niet minder worden, raden we je toch aan om even langs de huisarts te gaan. Just in case!

Tot de volgende,
Chantal